Szkoła Podstawowa nr 22 im. gen. Józefa Bema
Doradztwo zawodowe w praktyce - współpraca i role zadaniowe podczas budowy wieży z papieru
Doradztwo zawodowe to nie tylko rozmowy o przyszłych zawodach i predyspozycjach uczniów, ale przede wszystkim nauka umiejętności, które są niezbędne w każdym środowisku pracy. Jednym z najlepszych sposobów na ich rozwijanie są działania praktyczne. Takim właśnie doświadczeniem była aktywność zespołowa polegająca na budowie wieży, podczas której uczniowie mogli sprawdzić się w różnych rolach zadaniowych. Zadaniem zespołów było zaprojektowanie i wykonanie jak najwyższej i najbardziej stabilnej konstrukcji w określonym czasie. Kluczem do sukcesu okazała się współpraca, planowanie oraz właściwy podział ról. W każdej grupie naturalnie wyłaniały się osoby pełniące funkcję lidera, organizatora pracy, konstruktora, kontrolera czasu czy motywatora. Uczniowie przekonali się, że każda z tych ról jest równie ważna i wpływa na końcowy efekt pracy.
Ćwiczenie pozwoliło uczestnikom lepiej poznać własne predyspozycje, mocne strony oraz obszary do rozwoju. Dla jednych było to odkrycie zdolności przywódczych, dla innych umiejętności technicznych, kreatywności lub sprawnej komunikacji. Zadanie pokazało również, jak istotne w przyszłej pracy zawodowej są odpowiedzialność, umiejętność słuchania innych oraz elastyczność w działaniu.
Budowa wieży była nie tylko atrakcyjną formą zajęć, ale przede wszystkim praktyczną lekcją doradztwa zawodowego. Uczniowie doświadczyli, że sukces zespołu zależy od zaangażowania wszystkich jego członków i właściwego wykorzystania ich potencjału. Takie działania pomagają młodzieży świadomie myśleć o swojej przyszłości edukacyjno-zawodowej i lepiej przygotowują do wyzwań, jakie niesie rynek pracy.
Zajęcia pokazały, że nauka poprzez działanie jest skutecznym i inspirującym sposobem rozwijania kompetencji kluczowych - zarówno w szkole, jak i w dorosłym życiu.























